نویسنده
استادیار دانشگاه، دکتری فلسفه دانشگاه تهران
چکیده
یکی از نظریات رایج، در میان اندیشمندان حوزهی جامعهشناسی و علوم سیاسی در خصوص هویت قومی و ملی، نظریه ازلیگرایان است. در مقابل این نظریه، آرای مخالفی وجود دارد که بهمنظور دستیابی به بینشی صحیح بررسی این نظریه ضرورت مییابد. در این بین سؤالاتی مطرح میشود که اولاً ادعای ازلیگرایان چیست؟ ثانیاً در بستر عقل و وحی این مدعا پذیرفتنی است یا خیر؟ این نظریه با سه رویکرد طبیعتگرا، زیستشناختی و فرهنگ محور به تفکیک در سه گزاره توصیف میشود: الف) «هویت قومی پدیدهای قدیمی و جوهری است». ب) «هویت قومی پدیدهای قدیمی و زیستشناختی اجتماعی است». ج) «هویتهای قومی از دلبستگی به انگارههای فرهنگی شکل میگیرند که این دلبستگیها ازلی است». استناد به روش برهانی و نیز تحلیل محتوای آیات قرآن مدعای هر سه رویکرد را نقدپذیر نموده و این نتیجه حاصل میشود که هویت قومی امری ذاتی، ازلی، زیستشناختی، طبیعی و فطری نیست بلکه این هویت از دلبستگی به انگارههای فرهنگی شکلگرفته و تغییرپذیر است.
کلیدواژهها