نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، عضو هیأت علمی گروه ژورنالیسم دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما
2 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
این مقاله با رویکردی بین رشتهای با استفاده از نظریات علوم سیاسی، جامعهشناسی و علوم ارتباطات، نقش رسانه در بازنمایی هویت تمدنی و کاربست آن در ارتباطات بینالملل به این سؤال پاسخ میدهد که «آیا خاطره تاریخی مسلمانان از صلیبیگری غرب، میتواند بهعنوان ظرفیتی خبری جهت پیشبرد سیاست استکبارستیزی ج.ا.ا کاربست یابد؟». در قالب مدل فرایند سیاسی خط مشیگذاری عمومی، به تبیین حلقهی اول سیاستگذاری خبری یعنی شناسایی مسأله میپردازد. پژوهشگر تأثیر هویت بر روابط بینالملل را از دیدگاه سازهانگارانه و برخورد تمدنها تبیین کرده است و سپس با تشریح چیستیِ صفبندی هویت ضدصلیبی از منظر هانتینگتون، چگونگی استفاده از این ظرفیت در مواجهه با استکبار در حوزه سیاستگذاری خبری صداوسیما ج.ا.ا در تولیدات رسانهی برونمرزی را واکاوی کرده است. در پایان پژوهش ضمن تأیید امکان کاربست ظرفیت راهبردی مذکور چنین نتیجه میگیرد که ضعف اخبار برونمرزی صداوسیما در معرفی ایران بهعنوان مبارز علیه صلیبیگری نوظهور، یکی از عواملی است که موجب شده ج.ا.ا کمتر بتواند بر ریشههای عمیق هویتی جهان اسلام تکیه کند.
کلیدواژهها