آموزش هویت ملی در فیلم‌های آموزشی شبکه شاد (مطالعه موردی: درس مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول)
آموزش هویت ملی در فیلم‌های آموزشی شبکه شاد (مطالعه موردی: درس مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول)

آوا کندری؛ ملیکا بهروزیان؛ علی سعیدی؛ حمیدرضا حافظیان

دوره 23، شماره 92 ، دی 1401، ، صفحه 169-189

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فیلم‌های آموزشی درس مطالعات اجتماعی ارائه‌شده در شبکه شاد دوره‌ی متوسطه‌ی اول،‌ به لحاظ توجه به آموزش هویت ملی در ابعاد مختلف بود. روش پژوهش کمی و از نوع تحلیل محتوای ...  بیشتر
تحلیل محتوای بیانیه‌ی گام دوم انقلاب بر مبنای مؤلفه‏ های هویت‌آفرینی اسلامی-ایرانی
تحلیل محتوای بیانیه‌ی گام دوم انقلاب بر مبنای مؤلفه‏ های هویت‌آفرینی اسلامی-ایرانی

مختار ذاکری؛ علی شیروانی شیری

دوره 23، شماره 89 ، فروردین 1401، ، صفحه 33-51

چکیده
  یکی از موضوع‌های اساسی دنیای مدرن، مسئله‌ی هویت ملی است که در این مطالعه، پژوهش‌گران به‌دنبال تحلیل این مفهوم در متن بیانیه‌ی گام دوم رهبر معظم انقلاب هستند. در این پژوهش با رویکردی غیرپیدایشی، مؤلفه‌های ...  بیشتر
سیاست‌ هویت در کتاب‌های تعلیمات اجتماعی دوره اول متوسطه
سیاست‌ هویت در کتاب‌های تعلیمات اجتماعی دوره اول متوسطه

رضا خلیلی؛ حامد مهربان

دوره 22، شماره 88 ، دی 1400، ، صفحه 7-24

چکیده
  آموزش‌وپرورش از مهم‏ترین و تأثیرگذارترین نهادهایی است که سیاست هویتی دولت‏ها را در عمل اجرا می‏کند و کتب درسی مهم‏ترین منبعی هستند که با بررسی آن‌ها می‏توان به درک روشن و واضحی از سیاست‌های ...  بیشتر
مؤلفه‌های ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه دوم
مؤلفه‌های ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه دوم

سیروس محمودی

دوره 21، شماره 84 ، دی 1399، ، صفحه 67-84

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت محتوای کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم درخصوص توجه به مؤلفه‌های مفهومی ایثار و شهادت است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه‌ی پژوهشی شامل تمام کتاب‌های درسی ...  بیشتر
بررسی مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های فارسی ابتدایی (تألیف‌های جدید 1398)
بررسی مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های فارسی ابتدایی (تألیف‌های جدید 1398)

مژده علیزاده

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1399، ، صفحه 65-84

چکیده
  هدف پژوهش حاضر «بررسی مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های فارسی ابتدایی (تألیف‌های جدید 1398)» است. به منظور وصول به هدف فوق از روش تحلیل محتوا استفاده کرده‌ایم. ابزار پژوهش سیاهه‌ی تحلیل محتوا بود. ...  بیشتر
بررسی وضعیت مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های درسی پایه دوازدهم
بررسی وضعیت مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های درسی پایه دوازدهم

سیروس محمودی

دوره 20، شماره 78 ، تیر 1398، ، صفحه 61-76

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های درسی پایه دوازدهم متوسطه نظری انجام‌ شده است. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه‌ی کتاب‌های درسی پایه ...  بیشتر
تحلیل محتوای کتاب‌های پیام آسمانی دوره اول متوسطه براساس مؤلفه‌های هویت دینی
تحلیل محتوای کتاب‌های پیام آسمانی دوره اول متوسطه براساس مؤلفه‌های هویت دینی

سیدابراهیم میرشاه جعفری؛ لیلا حشمتی فر

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1397، ، صفحه 83-96

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی پیام‌های آسمانی دوره‌ی اول متوسطه براساس مؤلفه‌های هویت دینی است. جامعه آماری پژوهش، کتاب‌های پیام آسمانی دوره اول متوسطه (هفتم، هشتم و نهم) است. استفاده ...  بیشتر
هویت ملی در کتب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی
هویت ملی در کتب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی

سید ضیاء هاشمی؛ مژده قربانعلی زاده

دوره 15، شماره 60 ، دی 1393، ، صفحه 49-71

چکیده
  حفظ و بازتولید هویت ملی از مهم‌ترین نقش‌های آموزش و پرورش رسمی به شمار می‌آید. پژوهش حاضر با هدف تحلیل این نقش، به بررسی مفهوم هویت ملی در کتب مطالعات اجتماعیِ دورة ابتدایی می‌پردازد. در این راستا، ...  بیشتر
تحلیل محتوای جلوه‌های ایثار در سینمای دفاع مقدس طی سال‌های 1360 تا 1386
تحلیل محتوای جلوه‌های ایثار در سینمای دفاع مقدس طی سال‌های 1360 تا 1386

حامد بخشی؛ زهرا بستان

دوره 15، شماره 57 ، فروردین 1393، ، صفحه 47-72

چکیده
  ارزش‌های دفاع مقدس در جامعة اسلامی ما جزء ارزش‌های اجتماعی قلمداد می‌شوند، که به سطح ارزش‌های ملی ـ مردمی رسیده‌اند و اینک دغدغة حفظ آنها مسأله‌ای اجتماعی محسوب می‌شود. این ارزش‌ها با توجه به جذابیت ...  بیشتر
تحلیل محتوای هویت ایرانی در داستان سیاوش شاهنامة فردوسی
تحلیل محتوای هویت ایرانی در داستان سیاوش شاهنامة فردوسی

علی یوسفی؛ سیدمحمدرضا هاشمی؛ غلامرضا صدیق اورعی؛ زهرا بستان

دوره 13، شماره 49 ، فروردین 1391، ، صفحه 87-109

چکیده
  هویت از زمانی شکل می‌گیرد که فرد از خود می‌پرسد «کیستم»؛ بنابراین مسئلة هویت را می‌توان مسئلة «معنا» دانست. در حقیقت انسان با پرسش از «کیستی» به دنبال پی بردن به معنای خود است؛ این معنا ...  بیشتر
بازنمایی هویت ملی در نشریات دانشجویی (بررسی موردی: نشریات دانشجویی دانشگاه کردستان)
بازنمایی هویت ملی در نشریات دانشجویی (بررسی موردی: نشریات دانشجویی دانشگاه کردستان)

امید قادرزاده؛ هیرش قادرزاده

دوره 12، ویژه نامه (آموزش عالی، هویت و همبستگی ملی) (1) ، بهمن 1390، ، صفحه 125-148

چکیده
  با درک اهمیت و جایگاه هویت ملی به مثابة دربرگیرنده‌ترین سطح هویت جمعی در برقراری و تداوم همبستگی ملی، این پژوهش در صدد است تا میزان بازنمایی هویت ملی را در نشریات دانشجویی دانشگاه کردستان، در قالب بررسی ...  بیشتر
بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های درسی دورة راهنمایی
بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های درسی دورة راهنمایی

ابراهیم صالحی عمران؛ احمد رضایی؛ کیومرث نیازآذری؛ سیدنعمت الله کمالی کارسالاری

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1387، ، صفحه 3-25

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف توصیف میزان توجه به مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های درسی دورة آموزش راهنمایی ایران انجام شده است. بدین منظور با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا، سی جلد کتاب درسی دورة آموزش راهنمایی سال ...  بیشتر
جایگاه هویت در پایان‌نامه‌های دانشجویی (بررسی موردی؛ پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌های دولتی شهر تهران)
جایگاه هویت در پایان‌نامه‌های دانشجویی (بررسی موردی؛ پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌های دولتی شهر تهران)

مجتبی مقصودی

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1386، ، صفحه 81-98

چکیده
  با درک اهمیت و جایگاه «هویت» در مناسبات اجتماعی و تعاملات گروهی و با توجه به موقعیت بین رشته‌ای این مفهوم، این پژوهش درصدد است تا جایگاه موضوع و مفهوم هویت را درعناوین پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ...  بیشتر